شنبه، مرداد ۱۷، ۱۳۸۸

نکاتی چند در باب سفر به سرزمین اسلام، عربستان

نکات اینجا راجع به سفر به عربستانه که سال پیش (1387) به همت قرعه کشی عمره دانشجویی اتفاق افتاد، و همچنین با توجه به اینکه پارسال این موقع در مدینه بودم پست بد موقعی هم نیست.
این سفر نکات آموزنده ای در بر داشت:
- پس از اینکه آقای قرعه کش اسم منو خوند دوربین صدا و سیما منو دید و فیلم گرفت ولی به خاطر موهای بلند و ناخن سیاه و تیپ غیر حذب اللهی هیچ وقت حاضر به پخشش نشد.
- آقای فیلم بردار صدا و سیما پس از اینکه اسم یکی از بچه ها خوانده شد، به او اشاره کرد و ظاهراً با انگشت، اشکش را پاک کرد و بعد انگشتش را به زبانش مالید و دوباره به زیر چشمش زد و همچنین خنده ی شیطنت آمیزی هم ضمیمه کرد. یعنی گریه کن تا فیلم بگیرم...پیگیر مسایل بعدی نشدم، رفتم آن طرفتر.
- در مکه و مدینه پسر ها اجازه دختر بازی نمی یابند، ولی در شهرهای دیگر مانند جده و ریاض مانعی وجود ندارد. این را یک پسر خوش تیپ که درعطریات فروشی کار می کرد گفت، و اضافه کرد ما که اینجا غیر از دو چشم و یک جسم سیاه چیز دیگری نمی بینیم و بعد خوشحال از این شوخی خود لبخندی زد.
(+) مراجعه شود به عکسی که در همین رابطه سال پیش اینجا گذاشته ام.
- عربهای آنجا علاقه ی شدیدی به موسیقی های شاد ایرانی دارند، و هرچه را که موجب رقص شود به شدت دوست داشته و همواره مشتاق دریافت این فایل ها به صورت بلوتوث هستند.
قطعاتی چند از ساسی مانکن، علیشمس، تست شده و نتیجه ی خوبی بر ملت عرب داشت.
- در مکه مغازه هایی وجود داشتند که کارشان فروش تولیدات صوتی و تصویری بود، از جمله سی دی ها و دی وی دی های موسیقی، کلیپ و غیره ( همان ویدئو کلوپ خودمون).
با کمال تعجب در آنجا کاست و سی دی اورجینال اکثر خواننده ها و گروه های غربی هم دیده می شد حتی گروه های متال و رپ، و صد البته در بسته بندی شیک و خوب. اسم برخی جالبتر ها در زیر آمده:
Metallica, Black Sabbath, Slipknot, Linkin Park, Limp Bizkit, Korn, Tool, Led Zeppelin, Michael Jackson, Eminem, Coolio, 2PAC, Down low, Pink Floyd, S.O.A.D, Guns' N Roses, Nirvana, Elvis Presley

- اگر کسی انگلیسی صحبت کند بیشتر برایش احترام قائل هستند نسبت به فارسی زبانان.
- بعضی ها از ماشین های مدل بالا عکس می گیرند و عرب ها این حرکت را تحقیر آمیز نظاره می کنند.
- اسپیریت، نایک، آدیداس، دی اند جی و ... همه و همه در مکه و مدینه فروشگاه های بزرگ دارند.
- بر خلاف مردم ایران که همواره مشغول نگاه کردن به همدیگه هستند، آنها همدیگر را در خیابان اصلاً نگاه نمی کنند و هر کس مشغول خودشه.


عکسها: هر دو در مدینه، مسجد النبی گرفته شده اند، گویا بچه ها آنجا راحتند، خسته اگر شوند بلافاصله جای استراحت خودش محیا می شود.